Proiectul Hatu-Zamfir, prima analiza
Incepind din toamna anului 2011, sub conducerea lui Cristian Hatu si cu contributia decisiva a Societatii Romane de Fizica se desfasoara un proiect de reformare a predarii fizicii la nivel preuniversitar. Prima analiza a acestui proiect, pe care il vom numi proiectul Hatu-Zamfir (dupa numele personajelor cheie), a fost realizata de noi la inceputul anului 2012. Rezumatul ei poate fi citit mai jos.
Cu o finantare oferita de Romanian-American Foundation, Societatea Academica din Rominia a desfasurat, intre Iunie si Octombrie 2011, un proiect intitulat "Reforma curriculara a stiintelor exacte". Produsul principal al proiectului, realizat in parteneriat cu Societatea Romina de Fizica, este un "Ghid metodologic pentru predarea fizicii in invatamintul preuniversitar". intr-o a doua faza a proiectului, Ghidul realizat va fi aplicat experimental in 50 de scoli si licee asupra a circa 1100 de elevi din sistemul public de invatamint, scopul final fiind adoptarea Ghidului, la nivel national, de catre Ministerul Educatiei, in cadrul reformei curriculare. Conducatorul proiectului a fost Cristian Hatu, iar coordonarea a fost asigurata de Iulian Leahu. Singurele informatii disponibile public (neoficiale) ii numesc experti in educatie, probabil in Consiliul National pentru Curriculum, o structura a Ministerului Educatiei a carei componenta este mentinuta confidentiala. Alaturi de dl. Leahu, cei 40 de profesori din scolile si liceele sistemului public de invatamint au fost coordonati, din partea Societatii Romine de Fizica, de Conf. Madalin Bunoiu de la Universitatea de Vest din Timisoara si Prof. Mihai Girtu de la Universitatea Ovidius Constanta. Ghidul realizat, publicat on-line, contine aproape 1000 de pagini. Dupa eliminarea cantitatii foarte mari de informatie redundanta (prezenta prin copy-paste la fiecare dintre unitati), estimam ca informatia relevanta nu depaseste 400 de pagini. Necesitatea ghidului este sustinuta in Introducere de catre dl. Hatu prin afirmatii, despre invatamintul rominesc de fizica, ce nu au legatura cu realitatea, afirmatii nesustinute de rezultate ale unor cercetari stiintifice. Analiza noastra, bazata pe consultarea manualelor de fizica, utilizate in Rominia inainte si dupa 1989, arata ca predarea fizicii preuniversitare in Rominia nu era bazata pe memorare iar teoriile nu erau introduse abstract si axiomatic, de sus in jos, fara legatura cu experientele concrete ale elevilor. De exemplu, manualul de "Cunostinte despre natura", elaborat in 1969 si supus la revizuiri succesive pina in 1983, respecta toate principiile retoricii actuale despre competente si centrarea predarii pe elev. Noutatea metodelor de predare a fizicii propuse de Ghid, clamata in actiunile de popularizare, este ridicol de supralicitata. Ghidul esueaza lamentabil si in alt obiectiv puternic mediatizat: micsorarea numarului de formule. Ghidul se declara a fi o punere in practica a principiilor si ideilor pe care expertii SAR le-au expus si sustinut public in ultimii ani. Analiza noastra a constatat ca acestia nu au nici o legatura cu domeniul mare al stiintelor educatiei sau cu domeniile speciale cunoscute ca "Science education" sau "Physics education". Mai mult, institutul de specialitate, finantat si condus direct de Ministerul Educatiei, este aproape complet in afara fluxului informational principal, nepublicind in 2010 nici un articol stiintific la o revista internationala cu referenti. Astfel, "arhitectura conceptuala" a ghidului este o insailare incoerenta de termeni imprumutati din publicatii marginale, termeni care nu sunt folositi in terminologia stiintifica a domeniului (de exemplu, "analogia cu anticiparea efectului fara anticiparea mijloacelor"). Prin luarea unor notiuni cu semnificatie bine conturata in predarea stiintelor (proiect, experiment, rezolvare de probleme, etc.) si modificarea intelesului acestora este inventata o intreaga menajerie de "modele de predare" ce nu difera intre ele prin nimic semnificativ. Cu exceptia investigatiei, nici unul nu este adecvat pentru utilizarea sa exclusiva de-a lungul unei unitati de invatare. in plus, "modelele de predare" ale dlui. Leahu prezinta o serie de caracteristici care le fac de neacceptat:
- Singurele competente care sunt urmarite sunt cele "derivate din modelul de invatare asociat", de exemplu "formularea intrebarii si avansarea ipotezelor alternative" si "impactul noilor cunostinte si valorificarea rezultatelor ". Nu este formulata nici o competenta specifica legata de fizica.
- Continuturile obligatorii prevazute in Programa sunt ignorate.
- intelegerea investigatiei ca metoda stiintifica este una rudimentara. Orice parere este considerata ipoteza si despre orice ipoteza se crede ca poate fi verificata experimental de catre elevi. Orice informatie aflata este numita observatie.
- Consultarea manualelor este sistematic descurajata, elevul fiind trimis, in schimb, sa se documenteze prin cautare pe Internet.
- Confuzia conceptuala accentuata in care pluteste dl. Leahu (numarul PI devine constanta fizica, proprietatile fizice sunt numite invarianti ai proceselor, etc.) provoaca pe parcursul intregului Ghid dezagregarea rigurozitatii si coerentei logice ale limbajului, compromitind astfel orice demers stiintific. Afirmatii fara nici o noima (de exemplu "Corpurile mici pot avea totusi o densitate mare!") trec in Ghid drept concluzii stiintifice.
Puteti descrca de aici Referatul complet si Anexele.