Analiza manualelor de Fizica pentru clasa a VI-a utilizate in anul scolar 2018-2019


In 2017 a fost aprobata o noua programa pentru invatamintul gimnazial. Fizica, incepind sa fie predata in clasa a VI-a, a intrat pe noua programa in anul scolar 2018-2019. Doua manuale au fost aprobate de minister, produse de Editura Didactica si Pedagogica si oferite pentru comenzi. Primul (ISBN 978-606-31-0620-0) are ca autori pe Carmen Gabriela Bostan, Rodica Perjoiu, Ioana Stoica si Mihaela Mariana Tura iar al doilea (ISBN 978-606-31-0621-7) pe Mihaela Garabet, Raluca Constantineanu si Gabriela Alexandru. Un al treilea manual (ISBN 978-606-587-528-9), scris de Mihail Penescu si produs de editura All, desi nu a obtinut un punctaj care sa permita aprobarea sa de catre Ministerul Educatiei Nationale, a fost tiparit si poate fi achizitionat de profesori si elevi.

Istoria Fizicii este prezentata in aceste manuale profund deformat. Daca predai Fizica de ani buni si n-ai fost curios sa citesti o carte de istoria fizicii, acum nu trebuie sa te mai duci la biblioteca. Informatiile sunt la un click distanta, le poti obtine in metrou sau la coafor. Cu toate acestea, in manuale William Gilbert devine filozof, caracterul dual al luminii este descoperit de Newton, in antichitate sunt descoperite fenomene magnetice in fragmente de minereu iar oamenii au inceput sa foloseasca un sistem de unitati de masura comune abia in 1960.

Omogenitatea egalitatilor intre marimile fizice este abolita:


Afirmatiile eronate abunda: becul „este un dispozitiv cu ajutorul caruia curentul electric este transformat in lumina.”, „In scurtcircuit, un generator trimite prin fir toate sarcinile electrice pe care le contine...”.„Un mediu este omogen din punct de vedere optic daca, in acel mediu, indicele de refractie n are aceeasi valoare in toate directiile”, la conexiunea in derivatie “Curentul intra simultan in toate becurile”, „Lumina trece prin toate punctele mediului de pe directia ei de mers. Acest lucru inseamna ca lumina se propaga in linie dreapta.”, „Exemple de principii ati intâlnit in geometria euclidiana. Un exemplu este principiul dreptelor paralele, care sustine ca: doua drepte sunt paralele daca nu se intilnesc niciodata.”

In relatia

viteza v este poportionala cu timpul t iar perechea de forte implicata in impingerea unui carucior sunt „forta de tractiune” si forta „de inertie”, cu punctele de aplicatie in centrele de masa ale corpurilor:

O mentiune speciala merita „explicatia” miscarii unui automobil pe o traiectorie curbilinie, care este colosala:


Figurile, care ar trebui sa usureze intelegerea textului, sunt naucitoare. Axa timpului isi pierde pe neasteptate semnele negative


vectorul viteza are “punctul de aplicatie” la un metru in fata automobilului


Pamintul si-a schimbat sensul de rotatie


in metale electronii liberi sar de la un atom la altul


reflexia apare doar dincolo de unghiul limita iar raza reflectata se numeste „refractata total”.

Graficele sunt parca produsul unei imaginatii bolnave


Pentru explicarea fenomenelor electrice noua programa a introdus prezentarea structurii atomice a substantei. Un manual ne spune despre sarcinile electrice ale electronului si protonului dar uita sa prezinte interactia electrica intre aceste particule. Celalalt manual aprobat ne invata ca atomul este „cea mai mica particula in care putem diviza materia” si ignora omplet sarcinile electrice ale electronului si protonului pentru ca peste citeva pagini sa ne spuna ca electrizarea negativa este produsa de surplusul de electroni.

Textul complet al analizei poate fi descarcat de aici

Analiza manuale clasa a VI-a
Mihai P. Dinca, Aprilie 2019