O natiune in pericol


"Natiunea noastra este in pericol... Raportam poporului american ca, in timp ce ne mindrim justificat cu ceea ce scolile si universitatile americane au realizat pentru Statele Unite si bunastarea poporului lor, bazele educationale ale societatii noastre sunt in prezent erodate de un val ascendent de mediocritate ce ameninta chiar viitorul nostru ca natiune si ca popor... Daca o putere straina inamica ar fi incercat sa impuna Americii performantele educationale mediocre de azi, am fi considerat aceasta ca un act de razboi. Este evident ca noi am lasat cu buna stiinta sa se intimple acest lucru. De fapt, am comis un act necugetat de dezarmare intelectuala unilaterala. Societatatea noastra si institututiile sale educationale par sa fi pierdut viziunea scopurilor primordiale ale scolii, a marilor asteptari si a eforturilor disciplinate necesare pentru atingerea lor... Nu este de loc surprinzatoare compromiterea acestui angajament, data fiind multidudinea de cerinte, adesea contradictorii, puse scolilor si universitatilor noastre. Ele sunt chemate zi de zi sa ofere solutii la probleme personale, sociale si politice pe care familiile si alte institututii nu vor sau nu sunt in stare sa le rezolve. Trebuie sa intelegem ca aceste cerinte puse scolilor si universitatilor au si un cost educational pe linga cel financiar... "

Citatul de mai sus este extras din raportul din 1983 A Nation at Risk: The Imperative for Educational Reform realizat de The National Commission on Excellence in Education. Ce se intimplase? Sistemul de educatie american isi pierduse un pic din eficienta ce plasa cercetarea stiintifica si tehnologica americana pe primul loc in lume. Reforma ce a urmat a reusit mentinerea lui pe un loc de frunte in competitia mondiala. In scolile americane nu se copia pe rupte, analfabetii nu primeau diplome de absolvire iar studentii mergeau constinciosi la cursuri, seminarii si laboratoare (deh, picarea cursului inseamna acolo pierderea banilor platiti). Nici vorba sa treaca pe la facultati doar cind isi mai aduc aminte, nici vorba ca politicienii sa-si tocmeasca diplome de licenta si doctorat. Masterul era master, doctoratul era doctorat, universitatile nu devenisera afaceri de familie sau clan unde conducatorii de doctorate indruma fiecare cite 15-20 de doctoranzi. Ceea ce vedem azi in Romania nu s-a mai intimplat nicaieri, niciunde. Din aceasta cauza, Romania va ajunge unde nu a ajuns nici o tara.

Citind inca o data raportul american, ne dam seama ca situatia din sistemul de educatie romanesc scapa oricarei incercari de caracterizare. Nu exista afirmatii indeajuns de dure care sa o poata exprima. Nici in cele mai absurde cosmaruri, slujitorii corecti ai scolii romanesti nu ar fi intrevazut unde se va ajunge. Cred ca am trecut de mult de punctul in care puteam avertiza ca dezvoltarea natiunii este in pericol si puteam face corecturile necesare. De unde profesori seriosi si cu stiinta de carte, cind absolventii carora le dam diplome de licenta si master sunt mult sub repetentii de altadata? De unde absolventi de facultate bine pregatiti, cind cei care intra vin de la liceu obisnuiti cu nemunca si frauda? Si nu pot construi nimic pentru ca volumul de cunostinte lipsa este devastator de intins.

Acum natiunea romana nu are decit sa suporte consecintele. Si, dupa veselia semi-analfabetilor ce au ocupat aproape integral spatiul de emisie radio si TV, scremindu-se din rarunchi sa lege doua idei intr-o fraza, dupa calitatea politicienilor pe care ii produce si alege, nici nu prea ii pasa. Nimeni nu poate opri un popor daca el vrea, cu tot dinadinsul, sa se sinucida.


Iulie 2012
Mihai P. Dinca